fredag 20. mai 2016

Fredagsfjas med Live Foyn Friis AKA FOYN

Tatt meg en prat med artisten Live FOYN Friis, som akkurat nå er i Hellas på turne og neste gig blir på John Dee i Oslo med Synne Sanden og Sima, 25.mai.

FOYN beskriver seg selv om;

FOYN - en dansk-norsk indiepop gruppe, med skamløs, innovativ utforskning av området mellom jazz og populærmusikk. Nordisk, lekent, med lyrisk vokal som med poetisk kraft som får en til å sitte ytterst på stolkanten for å få med seg hva de har å melde. Med catchye melodier som setter seg, og et velspillende band i fremste klasse. "Man er ikke et sekund i tvil om, at man her lytter til en singer-songwriter av Guds nåde" - GAFFA





Live er ei jente som har mange baller i luften på engang. FOYN, Live Foyn Friis og Live & The Jazzcats, pluss andre prosjekter med storband, orkestre og annet med trombone i. Live er ei jente som man faller for med engang, søt, glad og litt vimsete. Alt det man trenger for å slå igjennom? og ikke minst, en helt fantastisk stemme, nådde også nesten til topps under årets utgave av Musikkprisen.

http://musikkprisen.no/artist/94

Som forøvrig er eneste sted man kan høre låta hennes foreløpig, altså på linken over. Så sjekk den ut før den forsvinner derifra, og gled dere til den kommer ut på streaming. Jeg vet at jeg kommer til å høre den evig mye når den kommer ut, for det er ei knakenes god låt. Fin, stemningsfull og kjærlig. Den handler om at hun reiser så mye, men vil ha noen der hjemme som savner henne hjemme slik at hun kan glede seg til å komme hjem.

1. Hvorfor FOYN?
Foyn er det nye navnet mitt, og for bandet mitt når vi spiller min musikk i indie pop sjangeren. Live Foyn Friis er litt langt, og litt vanskelig i Tyskland for eksempel, hvor de tror det er "live" også Foyn FriiS. Har lenge hatt lyst til å ha et kortere navn på bandet mitt, og nå passer det godt, hvor vi tar et steg musikalsk og sjangermessig, lengre unna jazzen. Vi er alle utdannete jazzmusikere, men elsker å utforske nye områder og vil fremover spille på pop rock venues og festivaler. Samt også jazzfestivaler.

2. Er manageren din kjekk?
Ja, det er han. Dessverre.

3. Hva skjer 25.mai?
Konsert på John Dee med Foyn, Synne sanden og Sima

4. Hvis du skulle giftet deg med en, drept en og ligget med en av disse tre, hvem hadde du valgt til hvilken; William fra SKAM, Jens Stoltenberg og OnklP.
Gud, vil ikke drepe noen. Men kunne kanskje ligget med William og giftet meg med OnklP

5. Hva er planene for sommeren?
Skal rundt å spille konserter i Norge og Danmark, også på turné til Brasil i august.
I Norge skal vi spille på Canal Street i Arendal 28. Juli og på Oslo Jazz, og på Musikkfest Oslo blant annet

6. Hva er favorittlåta di akkurat nå? Ikke JUG
Flor de Lis - Djavan

7. Hva er ditt partytriks?
Snakke baklengs?

8. Er det kult å spille på JOHN DEE uten en eneste singel ute?
Jepp, det er det! Litt spesielt, men John Dee skal fylles uansett.

9. Hvis du skulle hatt med en featuring artist på din neste singel, hvem og hva ville låta hete?
Tom Waits! Har alltid hatt lyst til å synge i duo med ham. Det skulle vært en spesiell låt. Vanskelig å si navnet akkurat nå Uttrykksikonet wink

10. Enda ikke en singel ute under Foyn, hva skjer og når kommer første singel?
Første single kommer i september, og da reiser vi på turné i Norge. Vi er igang med å innspille flere låter, som vil slippes som singler i tiden fremover. Det blir spennende å se hvordan det blir mottatt.

Gleder meg masse til onsdag på John Dee nå, blir en magisk kveld! Håper vi sees <3


Hver fredag fra nå og utover skal jeg ta meg en litt uformell prat med noen norske artister og band. Har du lyst til å være med på dette ta kontakt med meg på facebooksiden min; Midtskogen Music.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...