fredag 15. mars 2013

Plateanmeldelse: Erik og Kriss - Fem

Før denne plata, har gutta tilsammen ligget nærmere tre år på VG-lista. Med oppfølgeren til "Back To Business" fortsetter Erik og Kriss å levere fengende og humoristisk norsk rap! La meg nå ta deg med låt for låt.
Fem - Erik og Kriss
Fordi vi må (3:24) - Her gjør gutta det de gjør best. Fenger oss med beaten og man digger med. Kul beat, men det er det. Teksten er skrevet fordi de må!

Puls (4:22) - Vet ikke hvorfor, men synes denne er fet. Kommer til å synge på: "Vi gikk fra å ha makspuls, videre til en kalddusj, lever vi i bakrus". 

På huset (3:27) - Sorry, men her skåler jeg for hatere! Teksten er morsom og ironisk. 

Vinner alt (3:33) - Ser for meg at refrenget kan slå an under russetiden i år! Som VG sier det "På den andre siden har «Vinner alt» et kraftig refreng fra Taio Cruz-skolen - skamløst popspikkeri, det står respekt av." 

Derfor synger vi (4:02) - Her stopper det! Dette er dårlig. Hvis dere ikke finner noen ord, så hold kjeft da!

Flomlys (4:27) - Hva er de første 30 sekundene av låta? Og den blir ikke borte. Dette er plagsomt. Bakgrunnslyden er megairriterende og rappinga er katastrofe. "Det finnes ingenting som kler deg bedre enn Flomlys, E - E - EeeeEeeh!"er Erik og Kriss sin versjon. Min versjon av låta lyder: "Det finnes ingenting som kler dere bedre enn strømbrudd, E - E - EeeeEeeh!".

Insomnia (4:17) - Hva er dette? Har du insomnia, sett på denne sangen og du vil sovne. Men jeg kan også garantere at du får mareritt. "Holder oss våkne, vi skal ikke sove i natt, i natt, natten er søvnløs". Blir kun målløs jeg.

For alltid (3:52) - Erik og Kriss burde legge opp nå og bare leve på det de tjener nå for alltid. Fordi vi kommer alltid til å høre på dere når vi er på fest.

Frostrøyk (3:52) - Det kler ikke Erik og Kriss å prøve å være seriøse rappere. Dette er flaut å høre på. Gå tilbake til låter som "Ølbriller", det kan dere!

Soundtracket til en generasjon (3:34) - Håper ikke dette er soundtracket til min generasjon, men 98-kidsa right? Men til tross for det, platas beste låt.

Hennes gråt (3:40) - Fet beat men teksten er latterlig. Det er utsagn som "ErikogKrisstne" og "Det er vel derfor disse chicksa flasher tittsa sine," som gjør at det er jeg som ender i gråt.

Det er to låter jeg virkelig liker på denne plata og det er "Soundtracket til en generasjon" og "På huset". De er både bra, morsomme og underholdende. "Vinner alt" og "Puls" er to låter jeg synes er verdt å høre på. 

Det er rim på denne plata som jeg aldri har hørt for, credz for det. Med to sanger som er bra og to som er ok, og syv som er søppel. Men Erik og Kriss vil nok havne høyt på hitlistene likevel. Fordi låtene vil uansett herje på afterski og ihvertfall nå til russetiden. Sangene er perfekte for sitt publikum, som ikke hører så mye på tekstene og bruker det til å feste å synge med på. Men denne plata i sin helhet suger, som gjør at jeg gir Erik og Kriss:  



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...