mandag 15. april 2013

Emo - Screamo


Etter min periode som morder, har jeg blitt litt emo og lei meg. Har dårlig samvittighet for mordene mine. så hva er vel bedre enn å skrive om musikk som beskriver hvor fælt man har det? I dag handler det om en av mine favorittsjangere innen musikken. Emo/Screamo!

Emo er en undersjanger av rock, men som bærer preg av melodisk og uttrykksfulle, ofte konfesjonelle tekster. Emomusikken oppstod på midten av 1980-tallets hardcore punk-periode. På midten av 90-tallet kom det en rekke emomusikk fra USA, og flere uavhengige plateselskaper begynte å spesialisere seg i stilen. Emo brøt inn i det mainstreame markedet tidlig på 2000-tallet med de platinaselgende suksessene Jimmy Eat World og Dashboard Confessional. Ut ifra det kom fremveksten av enda en undersjanger, nemlig screamo. I tillegg til musikk, er ordet "emo" ofte brukt til å beskrive aspekter av mote, kultur og atferd. 

Screamo er en hardcore punk-influert undersjanger av emo. Screamo utviklet seg hovedsaklig fra emo på begynnelsen av 1990. Dette utgangspunktet tatt i betraktning så er screamo en mer aggressiv avlegger enn emo.

Black Veil Brides, et av mine favorittband.

Jeg husker fortsatt mitt første platekjøp. På barneskolen hørte jeg på Backstreet Boys, Dr. Bombay, Vengaboys og Scooter. Det gikk i "We love the 90's." Men på ungdomsskolen begynte jeg å gå litt vekk fra det. Så en dag, hørte jeg en dritkul låt på MTV (mens de fortsatt spilte musikk), som jeg digget. Senere dro vi på danskebåten, og da så jeg den. Platen som jeg ville ha, som jeg hadde ønsket meg siden jeg hørte hennes første singel. Jeg gikk til kassa og betalte 99 kr. "Endelig er den min" tenkte jeg. "Endelig har jeg Let Go med Avril Lavigne. Min første selvvalgte og kjøpte plate. 


Så å gå fra Avril Lavigne til Bring Me the Horizon på noen år, er ikke umulig. Screamosjangeren, ut i fra det jeg føler, er fortsatt litt hatet av både metalheadsa og popfolka. Så jeg vil avslutte blogginnlegget for i dag med et sitat fra The Outcast av Black veil Brides og starter også spillelisten min med den introen.

This record is for the outcast
Following our stories of
Love
Life
and never giving in
We are the Black Veil Brides...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...