onsdag 6. mars 2013

Plateanmeldelse: Jonas Alaska - If Only As A Ghost

Denne skiva ble utgitt mandag 4.03.2012 og den inneholder 12 sanger. La meg ta deg igjennom dem låt for låt.
1.Here comes the sun again (3:54) - Denne sangen er funky og samtidig chill. Den får deg til å smile og holder rockefoten i trampetakt gjennom låta. Den har et litt langt mellomparti og jeg følte jeg datt litt av mot slutten. 4/6.

2. Lie down and weep (2:35) -Kul "pumpetakt". Jeg syntes synd på Jonas Alaska i denne låten. Ikke fordi sangen var rævva, men fordi stemmen hans var så fryktelig sårbar. Veldig bra! 5/6.

3.I saw you kid (2:06) - Gladlåta! En fryktelig bra solo fra 1:10. Likte spesielt godt dette: "I might be boring and I might be dumb but I know that I would be good too you!". Eneste som var feil med låta, hvorfor så kort? 5/6.

4. If only as a ghost (3:09) - Setter ned tempoet betydelig fra forrige låt. Denne låta gir meg feelingen av at det regner som faen ute, jeg sitter inne trygt og godt med familien, med levende lys og har det koselig uansett hvor jævlig det er ute. Men er den tittelsporet verdig? Litt for rolig og daft for min smak, men en utrolig koselig og stemningsfull låt. 4/6.

5 I don't think I love you anymore (4:02) - Fortsetter rolig. Det er litt mer tempo/trykk i bassen. Kan være at jeg sitter på skolen og hører på plata, men denne låta gjorde meg bare trøtt. Fin låt, men det er det. 2/6.

6. Grandpa pick me up (3:03) - Der ja! Endelig litt tempo igjen etter to langdryge låter og  rockefoten tramper takta igjen. Bra bestefar plukket opp Jonas Alaska i grevens tid, for her plukket han seg selv kraftig opp. Sitter igjen med et smil etter låta er ferdig og vil gjerne høre den igjen med engang! 5/6.

7. Come on and dance (3:42) - Skivas poplåt! En alright låt som er radiovennlig på alle nivåer. Gir den meg noe? Ikke egentlig. 3/6.

8. How could I forget (1:58) - Howdy! Country, herlig. Howdy I forgot to anmelde, ble helt inn i låta. Munnspill og greier. You amuse me, Jonas! 5/6.

9. In the morning (3:13) - Begynte med en gang å kose på kjæresten min, var koselig. Så la jeg merke til at den faktisk var litt trist, men god. 4/6.

10. Out the window (3:16) - Hvorfor fenger du meg sånn? Begynner å bli lei av at alle låtene er bra, så passer at neste låt heter "Poor little me". Solid låt igjen! 4/6.

11. Poor little me (3:09) - Starter i en tøff rytme som følges opp av Alaskas skjøre stemme, som på en måte gjøre at takta blir tøffere. Når jeg hører denne låta ser jeg for meg en jakt i en storby, der de skumle kjeltringene skal ta den lille søte hovedpersonen. Spennende. Veldig bra låt forsåvidt. 5/6.

12. Christina (4:47) - Etter en flott reise gjennom denne skiva, avslutter han med en deilig og rolig sang som får meg til å gjespe med et smil. 5/6.

Etter å ha hørt igjennom hele plata i sin helhet, savner jeg allerede mine to nye favorittlåter denne måneden. "I Saw You Now" og "Grandpa Pick Me Up". Nå skal jeg starte med en innleveringsoppgave, og denne plata blir nok spilt et par ganger til. At Jonas Alaska er nominert til tre spellemansspriser, kan jeg lett forstå. Musikken hans er lett å like og han er lett å like. Dette beviser at man ikke trenger verdens tøffeste stemme for å gjøre det bra!

Terningkast: 5.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...